třinácti závad, za které přijdete o malý techničák
Vyhláška je součástí silničního zákona, který
platí od února. Čekalo se však na ministerstvo dopravy. Jeho role byla přesně
vyjmenovat závady, na základě kterých policie může technický průkaz zabavit.
Právě v těchto dnech se dopravní policisté na úplný rozsah závad školí.
Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha se
nyní bude jeho podřízeným hlídkám lépe dařit dostávat pryč ze silnic nebezpečné
vraky, kterých na tuzemských komunikacích jezdí odhadem tisíce. Jsou to zejména
amatérsky opravená bouraná auta, anebo naopak díla profesionálních podvodníků,
kteří dokáží z karoserií a součástek několika havarovaných vozidel svařit
jedno. Druhým důvodem je omlazení vozového parku Čechů. Podle statistik
převyšuje průměrné stáří aut v Česku čtrnáct let. „Reagujeme na to, že se na
silnicích pohybují vozidla v tak špatném technickém stavu, ať už kvůli údržbě
nebo neodborné opravě, že jsou životu nebezpečná jak pro samotné řidiče, tak
pro ostatní účastníky silničního provozu,“ přidává se i ministr dopravy Dan
Ťok.
Vzniklé obavy, že s posílením pravomocí policie
hrozí šikana řidičů, mírní dopravní experti. „Pravidla jsou rozumně stanovená.
Uváděné závady ohrožují životy a opatření by mělo vyloučit z provozu skutečně
nebezpečné vraky,“ řekl Robert Vacek z Autoklubu ČR.
Navrácení malého technického průkazu bude
znamenat obsolvování STK, která osvedčí opravení vozu a jeho způsobilost pro
provoz na silnici.
13 závad,
kvůli kterým můžete přijít o malý techničák:
1. Absence nebo odstranění podstatné části
výfukového systému.
2. Poškození brzdového systému vylučující jeho
použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a
obložení.
3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na
více než 50 % plochy.
4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin.
5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně
narušující pevnost rámu nebo karoserie.
6. Opotřebení nebo poškození pneumatik
odhalující nosné vrstvy.
7. Zjevné deformace nebo praskliny kol.
8. Deformace rámu nebo karoserie dosahující
sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu.
9. Deformace nápravy včetně jejího uložení
mající vliv na její pevnost.
10. Zjevná deformace uložení motoru, například
utržené úchyty, posunutí motoru.
11. Deformace karoserie zasahující do vnitřního
prostoru osádky vozidla.
12. Deformace hlavních částí systému řízení,
které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky,
posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu.
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných
jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u
vozidla kategorie M2 a M3.
|