Evropské značení pneumatik

Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech EU. (nařízení Evropské komise č. 1222/2009).
Všechny pneumatiky pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy musejí mít nálepku nebo být prodávány s označením jistých
parametrů. Závodní pneumatiky, profesionální terénní a motocyklové pneumatiky nejsou dotčeny novým evropským nařízením o
značení pneumatik.

 

Štítek informuje o třech vlastnostech pneumatiky:

Jejím vlivu na spotřebu paliva

vyplývajícímu z valivého odporu

- A – nejúspornější
- G – nejméně úsporná

Valivý odpor je odpor, kterému pneumatika čelí při kontaktu s vozovkou. Popisuje proces deformace tvaru a vracení do původního tvaru při kontaktu s vozovkou. Jednoduše řečeno: Gumový míč se neodrazí do stejné výšky, ze které spadl. Při každém dalším odrazu se míč deformuje a energie se rozptyluje. Také pneumatika se při kutálení po vozovce deformuje, generuje teplo a rozptyluje energii. Rozptýlená energie je valivý odpor pneumatiky.

MENŠÍ VALIVÝ ODPOR ZNAMENÁ MÉNĚ ENERGIE POTŘEBNÉ K UDRŽENÍ POHYBU A TEDY MÉNĚ SPOTŘEBOVANÉHO PALIVA
Valivý odpor vozidla přispívá asi 20 % ke spotřebě paliva. Čím menší valivý odpor, tím úspornější pneumatika. Úsporná spotřeba paliva tedy snižuje náklady na jízdu a emise CO2

NIŽŠÍ VALIVÝ ODPOR ZNAMENÁ NIŽŠÍ SPOTŘEBU PALIVA.
Účinek se může lišit podle typu vozidla a jízdních podmínek, ale rozdíl mezi pneumatikami třídy G a třídy A (kompletní sada) může snížit spotřebu paliva vozu až o 7,5 %. Například: Použitím pneumatik s třídou valivého odporu A namísto třídy G může řidič ušetřit přes 300 EUR za dobu životnosti pneumatik.

Jejím záběru na mokru

vyplývajícímu z účinnosti brzdění na mokré vozovce

- A – nejkratší brzdná vzdálenost
- G – nejdelší brzdná vzdálenost

KRATŠÍ BRZDNÉ VZDÁLENOSTI Přilnavost na mokru znamená schopnost neumatiky udržet se na vozovce při jízdě na mokrém povrchu. Pneumatiky s vynikající přilnavostí znamenají

kratší brzdné vzdálenosti na mokré vozovce, lepší ovládání na mokré vozovce, stabilnější zatáčení a ostré zatáčení na mokru

Nový evropský štítek se soustředí pouze na brzdění na mokru. ZASTAVÍ AŽ O 18 metrů dříve. Účinek se může lišit podle typu vozidla a jízdních podmínek, ale v případě brzdění naplno může být rozdíl mezi pneumatikou třídy G a až o 30 % kratší brzdná vzdálenost. U běžného osobního vozu jedoucího rychlostí 80 km/h to znamená až o 18 m kratší brzdnou vzdálenost.

Její hlučnost měřené v decibelech (dB)

Pneumatiky jsou rozděleny do 3 tříd ilustrovaných třemi vlnami

- 1 vlna – tišší pneumatika
- 3 vlny – hlučnější pneumatika

HLUČNOST – DŮLEŽITÝ PARAMETR PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Pneumatika produkuje hluk při kontaktu s vozovkou. Hlučnost je v procesu vývoje pneumatiky důležitým parametrem. Vývojáři rozlišují vnější a vnitřní hlučnost pneumatiky na vozovce. Nový evropský štítek se soustředí pouze na vnější hlučnost pneumatiky.
Pár decibelů může znamenat velký rozdíl. Rozdíl 3 dB znamená nárůst hlučnosti pneumatiky na vozovce o 100%. Miliony vozů vybavených tiššími pneumatikami mohou mýt velký dopad na celkové emise hluku.