Evropské značení pneumatik
Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech EU. (nařízení Evropské komise č. 1222/2009). Všechny pneumatiky pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy musejí mít nálepku nebo být prodávány s označením jistých parametrů. Závodní pneumatiky, profesionální terénní a motocyklové pneumatiky nejsou dotčeny novým evropským nařízením o značení pneumatik.
Štítek informuje o třech vlastnostech pneumatiky:
Jejím vlivu na spotřebu paliva
vyplývajícímu z valivého odporu
- A – nejúspornější - G – nejméně úsporná
Valivý odpor je odpor, kterému pneumatika čelí při kontaktu s vozovkou. Popisuje proces deformace tvaru a vracení do původního tvaru při kontaktu s vozovkou. Jednoduše řečeno: Gumový míč se neodrazí do stejné výšky, ze které spadl. Při každém dalším odrazu se míč deformuje a energie se rozptyluje. Také pneumatika se při kutálení po vozovce deformuje, generuje teplo a rozptyluje energii. Rozptýlená energie je valivý odpor pneumatiky.
MENŠÍ VALIVÝ ODPOR ZNAMENÁ MÉNĚ ENERGIE POTŘEBNÉ K UDRŽENÍ POHYBU A TEDY MÉNĚ SPOTŘEBOVANÉHO PALIVA Valivý odpor vozidla přispívá asi 20 % ke spotřebě paliva. Čím menší valivý odpor, tím úspornější pneumatika. Úsporná spotřeba paliva tedy snižuje náklady na jízdu a emise CO2
NIŽŠÍ VALIVÝ ODPOR ZNAMENÁ NIŽŠÍ SPOTŘEBU PALIVA. Účinek se může lišit podle typu vozidla a jízdních podmínek, ale rozdíl mezi pneumatikami třídy G a třídy A (kompletní sada) může snížit spotřebu paliva vozu až o 7,5 %. Například: Použitím pneumatik s třídou valivého odporu A namísto třídy G může řidič ušetřit přes 300 EUR za dobu životnosti pneumatik.
Jejím záběru na mokru
vyplývajícímu z účinnosti brzdění na mokré vozovce
- A – nejkratší brzdná vzdálenost - G – nejdelší brzdná vzdálenost
KRATŠÍ BRZDNÉ VZDÁLENOSTI Přilnavost na mokru znamená schopnost neumatiky udržet se na vozovce při jízdě na mokrém povrchu. Pneumatiky s vynikající přilnavostí znamenají
kratší brzdné vzdálenosti na mokré vozovce, lepší ovládání na mokré vozovce, stabilnější zatáčení a ostré zatáčení na mokru
Nový evropský štítek se soustředí pouze na brzdění na mokru. ZASTAVÍ AŽ O 18 metrů dříve. Účinek se může lišit podle typu vozidla a jízdních podmínek, ale v případě brzdění naplno může být rozdíl mezi pneumatikou třídy G a až o 30 % kratší brzdná vzdálenost. U běžného osobního vozu jedoucího rychlostí 80 km/h to znamená až o 18 m kratší brzdnou vzdálenost.
Její hlučnost měřené v decibelech (dB)
Pneumatiky jsou rozděleny do 3 tříd ilustrovaných třemi vlnami
- 1 vlna – tišší pneumatika - 3 vlny – hlučnější pneumatika
HLUČNOST – DŮLEŽITÝ PARAMETR PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Pneumatika produkuje hluk při kontaktu s vozovkou. Hlučnost je v procesu vývoje pneumatiky důležitým parametrem. Vývojáři rozlišují vnější a vnitřní hlučnost pneumatiky na vozovce. Nový evropský štítek se soustředí pouze na vnější hlučnost pneumatiky. Pár decibelů může znamenat velký rozdíl. Rozdíl 3 dB znamená nárůst hlučnosti pneumatiky na vozovce o 100%. Miliony vozů vybavených tiššími pneumatikami mohou mýt velký dopad na celkové emise hluku.
|